Lost s04e13-14

Svårt att veta var man ska börja när det gäller att summera det sista dubbelavsnittet som avslutade fjärde säsongen. Vi fick reda på att flashforwardsen utspelar sig tre år framåt i tiden och att Locke aka Jeremy Bentham varit i kontakt med Oceanic Six och försökt få dom att åka tillbaka till ön. Hur Locke kommit iväg från ön är ett mysterium och vem som dödat honom är ett ännu större. Jack är den ende som tror på Locke och vill desperat tillbaka till ön. Den som kan få det att ske är tydligen Ben som också tvingades lämna ön efter att han flyttat den.

Andra frågor som väntar på svar är vad som hände med folket som var kvar på ön när den försvann plus hur det gick för Daniel och de andra som befann sig i en livbåt. Dog Michael verkligen denna gången nu när han Christian visade sig och sa någonting om att han fick gå nu.

Denna fjärde säsongen har varit ett stort steg tillbaka mot den nivå som serien hade i början på säsong ett. Därmed inte sagt att jag kommer sakna Lost alltför mycket de åtta månaderna det dröjer tills det kommer tillbaka. Det är bara folk som aldrig sett någonting från HBO, Showtime eller FX som tror att Lost är världens bästa serie. Den titeln kommer The Wire antagligen hålla ett bra tag.

Explore posts in the same categories: TV-serier

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Lost s04e13-14”

  1. Flamingon Says:

    Ett stort steg tillbaka? Snarare ett stort steg framåt. Seriöst, tycker inte du att den här säsongen av Lost har varit sjukt mycket bättre än tidigare säsonger? Därmed inte sagt att de första säsongerna var dåliga, bara det att efter 4 säsonger brukar så många serier gå lite nerför, men Lost klarade av att i slutet på tredje säsongen helt göra serien intressant igen, och det tycker jag är bra gjort. Dessutom har jag lite väntat på ett avsnitt den här säsongen som ska vara lite sämre, men det har faktiskt inte varit ett enda avsnitt som varit dåligt eller som känts onödigt. Därför tycker jag att Lost är världens bästa serie, den är så himla bra skriven och jag älskar själva pusselet den bygger, att man får veta lite men långt ifrån allt och att man själv får försöka fundera ut kopplingar och spekulera i vad som egentligen pågår. Men såklart att det finns andra serier som är väldigt bra också, men eftersom jag älskar såna här typer av serier så tycker jag att Lost är det bästa man kan se på just nu.

    Mycket av det som visas på HBO/Showtime etc tycker jag känns för rått på något sätt, ibland är det bra men i många serier tycker jag det blir för mycket och det känns alltför verkligt på något sätt. Det är väl därför jag gillar de vanliga kanalerna, inte kabel, därför att dom inte får visa exakt vad som helst i sina serier, dom får inte säga precis vilka ord dom vill och sånt där. Stilen passar inte mig speciellt, men jag kan ändå se att serierna är bra även fast inte jag själv tycker om den typen av serier. Men det är bara dumt att säga att folk inte kan tycka Lost är världens bästa serie, är det bara för att HBO och deras serier anses vara ”finare” och att man har en bättre smak om man följer dom serierna till skillnad mot sånt som visas på ABC/NBC/CBS etc. Det stämmer ju absolut inte.

  2. tvdagboken Says:

    Nu har här nog blivit ett litet missförstånd. ”Ett stort steg tillbaka mot den nivå som serien hade i början på säsong ett” skrev jag. Med det menar jag något positivt eftersom början av säsong ett var lysande. Däremot var det en period o slutet på säsong två och början av säsong tre tror jag när det i princip inte hände något av värde. Men denna säsong har Lost verkligen ryckt upp sig och jag tror det har endel med manusförfattarstrejken att göra. En kortare säsong har gjort serien mycket tajtare och knappt några avsnitt har känts överflödiga förutom det Jack-centrerade avsnitt 10 som var riktigt segt.

    Det är konstigt hur olika man kan se på saker och ting. De saker du inte gillar med kabelkanalerna är exakt den anledningen att jag ofta älskar deras program. Där begränsas i princip inte författarna av att följa några speciella regler och är inte lika styrda av tittarsiffror så de får en helt annan konstnärlig frihet.

    Att jag skrev som jag skrev om världens bästa serie var mest för att provocera lite. Givetvis får man tycka precis som man själv vill. Men däremot tycker jag att du borde ge kabelkanalernas serier en ny chans. Kanske Big love eller The Riches kan passa dig?

  3. Karin Says:

    Håller absolut med om att detta inte är världens bästa serie men den är kult nu. Lost-isbjörnen har blivit ett begrepp i sig, se bara på Wyatt Cenacs analys från The Daily Show.


Kommentera

