Generation Kill

Jag har nu avverkat HBO:s miniserie Generation Kill. Eftersom det är David Simon, skaparen av världens bästa serie The Wire, som ligger bakom GK så hade jag väldigt höga förväntningar när jag började kolla. Överlag tycker jag att mina förväntningar infriades. Allt känns väldigt välgjort och påkostat och skådisarna känns trovärdiga. I och med att serien baseras på författaren Evan Wrights bok som han skrev efter att ha spenderat en tid med soldaterna under invasionen av Irak så känns det som att ett modernt krig skildras mer realistiskt än jag tror att det någonsin gjorts tidigare.

Alexander Skarsgård skötte sig bra i sin roll som den iskalle Sgt Bradley. Han tillhörde den tänkande typen medan många av hans överordnade var antingen totalt utflippade som Captain America eller otroligt korkade som Encino Man. Deras högste chef Colonel ”Godfather” fick jag bara mindre och mindre respekt för ju fler avsnitt som visades. Han hade sätt att hålla de odugliga officerarna om ryggen och straffa de vettiga soldaterna kändes ungefär som min gamla arbetsplats.

Tyckte du att Band of Brothers var en bra serie och inte förväntar dig en actionfylld skildring av kriget så kommer du antagligen gilla Generation Kill också.

Explore posts in the same categories: TV-serier

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Generation Kill”

  1. andros Says:

    Själv ligger jag och håller lite på ”Generation Kill” till en trist dag eller tills när den serien visas i Sverige (inte i Canal Plus – som den går i nu och som jag inte har, alltså Canal Plus).

    Men den faller ändå i ”måste-se” kategorin. Oavsett om The Wire skaparen David Simon ligger bakom den eller ej 😉

  2. tvdagboken Says:

    Tja, jag tycker nog att du ska se Generation Kill nu i stället för att se om Ashes to ashes. 🙂


  3. […] se den. Om du vill läsa mer om denna serie rekommenderar jag recensionerna på bloggen TV-dagboken och i Entertainment […]


Kommentera

