Arkiv för november 30, 2008

24: Redemption

november 30, 2008

24 kommer efter ett långt uppehåll på 1,5 år tillbaka den 12 januari. Även om det inte är en av mina absoluta favoritserier så har den ändå sin charm.

Jag har så dåligt minne så jag minns inte direkt hur förra säsongen slutade. Tydligen har i alla fall allas vår hjälte Jack Bauer hållit sig undan USA där han är efterlyst. Handlingen i detta avsnittet utspelar sig till stor del i ett fiktivt land i Afrika där inbördeskrig är på väg att bryta ut. En ond general som med hjälp av ekonomiskt stöd från några skrupelfria amerikaner försöker ta makten. För att lyckas med det så tvingar han barn till att bli soldater.

Jack har hållit sig gömd hos en vän som driver en skola mitt ute i djungeln. Givetvis tvingas Jack att rädda barnen undan det grymma ödet som barnsoldat men tvingas därmed också att utlämna sig till USA. Där håller en ny kvinnlig president precis på att sväras in. Hennes son har en vän som får reda på lite väl mycket om gänget som stöder de afrikanska rebellerna. Även hon misstänker att den avgående presidenten har ett visst intresse i kriget.

Som fristående avsnitt så var det helt okej även om man nog mer ska se det som upptakten till den nya säsongen. Den kommer antagligen inte kommer skilja sig alltför mycket från tidigare även om Los Angeles kommer bytas mot Washington. Även om jag gillar 24 så känns det som att det ibland bara snurrar på i samma gamla hjulspår men förhoppningsvis kan scenombytet leda till en viss nytändning.

Jack Bauer