Kings s01e01-04

Den senaste tiden har jag börjat kolla på för mig ovanligt många nya serier. För det mesta brukar jag låta en serie gå i några avsnitt och läsa på lite om den innan jag eventuellt börjar följa den. Nu har det varit en period med lite för mycket luckor i min tv-kalender så därför har jag börjat kolla en del serier jag i vanliga fall kanske hade hoppat över.

NBC:s storsatsning Kings med Ian McShane (Al Swearengen från Deadwood) startade ganska lovande med ett dubbelavsnitt. McShane spelar Kung Silas som styr sitt rike Gilboa med järnhand. Landet ligger i krig och den unge David lyckas rädda kungens son som tagits som gisslan. Han blir genast folkets nya hjälte och får umgås med kungafamiljen där han blir förälskad i kungens dotter.

Kings ska vara en modern David och Goliat-berättelse. Därför hade jag förväntat mig mer maktspel mellan kungen, David och kungens son Jack som stöds av kungens rike svåger som en gång i tiden lät Silas få makten.

Drottningen gör allt för att förstöra David och dotterns eventuella förhållande. Kungen har en hemlig sjuk son med sin älskarinna. Jack är utåt sett värsta playboyen men är egentligen bög. När fokus läggs på ingridienser som detta gör det att serien mer känns som en ordinär såpa om än i väldigt snygg miljö.

Under senaste avsnittet satt jag bara och väntade på att det skulle ta slut. Blir det inte en snar förbättring nästa avsnitt riskerar Kings att försvinna från min tv-kalender långt innan NBC antagligen lägger ner den efter bara en säsong.

Kings

Explore posts in the same categories: TV-serier

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Kings s01e01-04”

  1. andros Says:

    Jasså du tycker heller inte att Kings är något vidare? Själv har jag bara sett de två första avsnitten och det känns rätt lagom för min del. Det finns så många andra bra serier att lägga krutet på så här i midseason-tider.

  2. tvdagboken Says:

    Ja och nu har Kings också blivit flyttad till lördagar pga usla tittarsiffror. Det känns därmed inte så lönt att investera mer tid i en serie som är så gott som död.


Kommentera

